Sommerangst

Er det et ord som går igjen i mailboksen min om dagen så er det dette med sommer, og da gjerne etterfulgt av ordet angst. Jeg tror vi alle treningsentistuaster kan kjenne oss igjen. Og ja, jeg sier vi for jeg har også kjent på dette.

Uansett om du har kommet i «sommerformen» du ønsker, eller om du har celulitter på rompa og en mage som står litt mer ut enn ønskelig, så er det for mange et stressmoment når uker med ferie venter. Høres jo meget selvmotsigende ut at en skal grue seg til ferie- men så stort kroppspresset er i dagens samfunn, og så stort press vi ilegger oss selv, så er dette en realitet. Men er det egentlig slik vi ønsker å «nyte» ferien?

Jeg har ikke tenkt å skrive mer om at man må like kroppen sin, men jeg har gjerne lyst å komme med noen punkter som har hjulpet meg for å ha en avslappet ferie når det gjelder mat og kropp.

1. Vær i aktivitet

Og med det mener jeg ikke at du skal strebe etter å få de fire styrkeøktene dine for å holde på formen. Nei, vær i aktivitet fordi det får oss til å føle oss så mye bedre. Ta deg gjerne en styrkeøkt på plattingen med et strikk, eller hva med å gå en tur? Ikke overtenk, ikke tenk trening, men tenk aktivitet.

2. Sett standaren

Det du gjør først i ferien, blir som regel fort en vane som du kommer til å gjenta. Starter du med en god vane er den lettere å holde på. Tar du taxi til pizzariaen i stede for å gå de få kilometerene? Ja, da kommer du nok til å gjøre det neste gang dere skal dit også. Bestem deg for hvilke gode vaner du gjerne vil holde på før du starter ferien. Tenk realistisk, og tenk hva det er som vil glede deg.

3. Balanse

Jeg babler mye om balanse. Men må ferie bety is til hvert et måltid? Hva gir det deg egentlig? Hva med å sørge for å ha feks minst to gode, proteinrike måltider som gir deg energi- også koser du deg med den isen til bare et måltid? Dette lar seg kanskje ikke gjennomføre hver dag, men ta gode valg ut i fra de forutsettningene du har foran deg! Det finnes ikke nei- og ja mat. Men det finnes begrensninger og det finnes mengde. Men et par uker med litt annerledes mat er selvsagt ikke å forakte. Verken for kropp eller sinn. Men har du en viss balanse (selv om det er annerledes enn hverdags-balansen din) så vil du nok komme deg gjennom ferien med masse god mat, god energi- og forhåpentligvis slippe de sure nedturene av for mye sukker.

4. Ikke ha dårlig samvitighet!

Det er ferie, og vaner vi er vant å ha blir brutt opp pga reising eller fri fra jobb. Dette gjør ting uforutsigbart. Da blir det kanskje ikke ting helt som vi hadde tenkt alltid. Og det gjør da ingenting. Men skal du la resten av dagen bli ødelagt fordi du har dårlig samvitighet for det?! Nyt det som skjedde og legg det så bak deg og gå tilbake til den standaren du satt deg.

5. Kroppen din

Okei så klarte jeg ikke la vær å ta frem dette med kropp. Men ser du ned på venninna de som har en ekstra valk som legger seg over bikinitrusekanten? Synes du hun er en dårlig pereson pga dette? Synes du hun burde lavær å kose seg i ferien sin? Jeg håper du svarer nei på dette, og egentlig tror jeg ikke du har enset den valken på hun heller. Og det samme gjelder deg!!! Drit i det!!

Og du, GOD SOMMER! 🙂 Med eller uten valk.

IMG_5348

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *