Har du sprukket på diett før?

Her sitter jeg da, med et tomt sjokoladepapir i hånden. Som for litt siden inneholdt 250 g melkesjokolade. Egentlig fikk jeg så vitt med meg at sjokoladen gikk ned på høykant. Jeg skulle jo bare ta en bit!! Og jeg som var så godt i gang med kostholdsplanen. En uke uten en eneste sprekk! Jeg var så sikker på at denne gangen skulle jeg klare det. 

Kjenner du deg igjen? Jeg er ganske sikker på at vi alle har vært der.

I løpet at det lille avsnittet der ser jeg flere faresignaler. Og jeg tipper at du sitter med det sjokoladepapiret i hånden og har lyst å slippe den ekle følelsen og samvitigheten som velter opp i deg nå? Først må vi finne ut HVORFOR du havnet der, og så må vi finne ut HVORDAN det skal takles.

Hvorfor

Du begynner forhåpentligvis å kjenne kroppen din nå ganske godt. Du har nok gått på flere enn en smell også. Ser du noen sammenheng mellom smellene? Kom de på samme tidspunkt? Er det når du handler på butikken rett etter jobb, og magen roper på mat? Er det når helgen kommer og du får lyst å innvie den med tre dagers sukkerfest? Tenk litt gjennom hva det er som trigger smellene dine. Hvis du sprekker og sprekker på diett, så er det noe som ikke er optimalt. Gjør en endring!!

Hvordan

Uansett hva grunnen er til at det sjokoladepapiret nå er tomt, så er det ingen tvil om at «smeller» VIL forekomme. Og jo fortere du innser det jo bedre. Du har nemlig to valg der du sitter med sjokoladen i magen. Du kan nyte den smaken du fikk, tenke spist er spist, og så gå tilbake til kostholdsplanen din som før. Eller du kan tenke at nå har du jo allerede gått på en smell så du kan like gjerne bare fortsette. Hvilket av disse to valgene er mest tiltrekkende? Og hvilket av disse to valgene er lettest? Jeg tipper at for mange av oss så er det to forskjellige svar på de to spørsmålene 😉 Det krever med andre ord jobbing og øving. Se på det som mental trening. Er du forberedt på at ingen kostholdsplan vil gå på skinner uten menneskelige svakheter, så kan du også forberede deg på hvordan du skal håndtere det når selvkontrollen svikter.

Det er viktig at det målet du har satt deg med kostholdet og treningen din påvirker følelsene dine. At det virkelig betyr noe for deg. For følelser påvirker tankene som igjen påvirker handlekraften. Hva er viktigst for deg?

I et hvert kosthold burde det være plass for kos. Er ikke kos mye av greia med mat da? Men her kan vi igjen skille mellom typer kos. En mulighet er å sørge for å ha sunnifisert kos i huset. Ty til det når cravingsene innheter deg på ugunstige tidspunkt. Men lets face it, INGENTING slår en real boks med is. Og jeg er meget bestemt på at det burde vi alle unne oss inni mellom. Har du et mål du skal nå hvor du må være litt selektiv med kostholdet for å oppnå det, så handler det om planlegging. Har du så lyst på noe is, så la feks en youghurt is være en av karbohydrat kildene dine den dagen. Tilpass. Skal du i selskap med masse kaker, så gjør det virkelig ingenting å ta seg et lite stykket. I det lange løp vil dette ikke ha noe å si for framgangen din. Det som der i mot kan ødelegge er hvis du trykker ned alle de 14 kakene. Denne helgen også.

Når du også har kartlagt litt hva det er som trigger cravingsene dine kan du også prøve å planlegge å unngå de. Å handle på tom mage rett etter en lang dag på jobb er kanskje ikke det lureste for å styre unna sjokoladen ved kassa? Sørg for å ha fått i deg noe som stiller sulten litt før du går inn på butikken. Kjenner du at sjokoladesuget kommer en torsdagskveld? Prøv å lag deg et måltid først og se om det kan stille cravingsene dine. Kanskje var du bare sulten? Velg også gode matvarer i kostholdet ditt som holder deg mett lengre, så er det lettere å unngå sprekker.

Kos deg med godsaker, ha et godt kosthold som gjør kropp og hode glad. Men lov meg en ting, aldri straffetren eller straffesult deg selv ♥

 

saant

 

2 responses on “Har du sprukket på diett før?

  1. jeg går jo ikek på diett, så dermed har jeg heller ingen «smeller» eller et dårlig forhold til å «sprekke». Klart det skjer at man spiser mer godis enn man hadde tenkt, eller lager seg mer mat selv om man er mett , men pytt. Så lenge det ikke går ut over helsa lar jeg det ikke gå ut over syken :*

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *